Innowacja pedagogiczna pt.” CZYTAM Z KLASĄ”.
Innowacja pedagogiczna ” CZYTAM Z KLASĄ” w naszej szkole była realizowana przez obecne klasy III B i II. Autorem projektu była Honorata Szanecka. Projekt był realizowany w roku szkolnym 2019/2020, lecz ze względu na szczególne okoliczności ( pandemia) i przejście uczniów na nauczanie zdalne – projekt został przedłużony na I semestr obecnego roku szkolnego.
CELEM INNOWACJI BYŁO:
– rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,
– rozwijanie aktywności czytelniczej,
-doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,
-zachęcanie rodziców do czytania dzieciom,
– integracja zespołu klasowego,
-współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół polonijnych.
W projekcie wzięło udział łącznie 86 094 uczniów i 4 821 szkół z Polski i z zagranicy.
Projekt składał się z trzech modułów, w ramach których należało wybrać lekturę i wykonać zadania z nią związane. Przez cały czas dzieciom towarzyszyły Lekturniki – zeszyty ćwiczeń, w których uczniowie opracowywali poszczególne lektury.
Moduł I – Fikuśne lekturki spod chmurki
W tym module uczniowie opracowywali lekturę pt.” Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek ( czterech prawych i sześciu lewych) napisanej przez Justynę Bednarek. W ramach pracy w tym module zaprosiliśmy emerytowaną nauczycielkę, bibliotekarkę – p. Elżbietę Bartold do przeczytania jednego z rozdziałów tej pozycji. Pozostałe rozdziały czytały podczas lekcji wychowawczynie i wybrani uczniowie. Pani Ela zrobiła nam niespodziankę, ponieważ na spotkanie przyniosła skarpetki zrobione na drutach przez jej mamę i opowiedziała w jaki sposób powstały. Każda z klas otrzymała po jednej takiej skarpetce na pamiątkę. Dzieci natomiast odwdzięczyły się obu paniom ofiarowując samodzielnie zrobione książeczki. W ramach tego modułu dzieci podczas edukacji technicznej wykonały Czytusie z plasteliny oraz skarpetkowe ludziki, które zagościły na półeczkach w obu klasach.
Moduł II – Zwierzęce lekturki spod chmurki
W ramach tego modułu wybraliśmy lekturę pt.” Cukierku, ty łobuzie” Waldemara Cichonia. Uczniowie przeczytali tę lekturę w domu. Do realizacji zaprosiliśmy panią weterynarz Martę Karcz oraz mamę jednego z uczniów, opiekunkę zwierząt panią Annę Wasiniak. Obie panie są pracownikami Fundacji PRO ANIMALE – dla zwierząt w potrzebie w Charzynie. Panie opowiedziały o swojej pracy ze zwierzętami oraz odpowiedziały na pytania uczniów. Dzieci zostały obdarowane drożdżowymi zajączkami upieczonymi przez p. Anię oraz dyplomami dla każdej z klas. Na spotkanie wszystkie dzieci przyniosły swoje przytulanki – zwierzęta. W podziękowaniu obie panie otrzymały książeczki z ilustacjami zwierząt narysowanymi przez uczniów. Innym zadaniem do zrealizowania w ramach tego modułu było wykonanie domków dla kotów z kartonów i sznurka. Domki zostały przekazane do Fundacji PRO ANIMALE – dla zwierząt w potrzebie w Charzynie. Dzięki nagraniom, które przesłała nam p. Ania zobaczyliśmy, że ” domki się kotom spodobały”. W ramach tego projektu dzieci wykonały też papierowe koty na butelkach, które podarowały swoim dziadkom. Koty z gazet zaś powędrowały do przedszkolaków.
Moduł III – Polskie lekturki spod chmurki
Trzeci moduł był realizowany przez dzieci podczas nauki zdalnej. W ramach tego modułu klasa II wybrała lekturę „Brzechwa dzieciom” Jana Brzechwy, natomiast klasa III B – „Wiersze dla dzieci” Juliana Tuwima. Uczniowie mieli za zadanie samodzielnie przeczytać w/w lektury, wybrać jeden wiersz i nauczyć się go na pamięć. Do współpracy zostali zaproszeni rodzice, którzy nagrali recytacje dzieci i przesłali do wychowawców. Uczniowie wykonali też ilustracje do wybranych przez siebie wierszy.
W ramach pracy nad poszczególnymi modułami uczniowie uczyli się piosenek tematycznie związanych z treścią opracowywanych lektur.
Podczas innowacji ” Czytam z klasą” uczniowie: poprawili technikę czytania, zwiększyli swoje zainteresowanie czytelnictwem, częściej odwiedzali bibliotekę szkolną, dowiedzieli się wiele ciekawych informacji o zwierzętach i opiekowaniu się nimi, zdobyli wiele nowych umiejętności manualnych, poznali interesujące sposoby spędzania wolnego czasu, doświadczyli satysfakcji ze spotkania z ciekawymi ludźmi, czerpania radość z działalności charytatywnej oraz możliwości łączenia czytania z innymi aktywnościami.
Leokadia Sokolnicka